Äntligen en uppdatering

En blogg direkt från Pattaya, skriven vid poolen då Wille står bredvid och ser ut så här.

Badkossan

Resan till Koh Samet började inte så bra, vi skulle på morgonen ta en taxi ut till piren och allting verkade gå så bra. Men vi hamnade vid helt fel pir och ingen förstod vart vi skulle egentligen så dom kastade av oss där. Vi fick tag i en ny taxi som började köra oss och vi tyckte att han verkade otroligt trevlig och billigt blev det också, men det visade sig att han inte alls hade någon aning heller utan vi blev avkastade efter ett tag där också. Svettiga med tunga väskor gick vi runt i Jomtien här utanför Pattaya, allting kändes hopplöst. Vi hittade en strand som vi tänkte lägga oss på, Wille blev överlycklig för äntligen skulle han få bada i havet. Men då kom vi på att vi skulle försöka ta oss till Koh Samet på nå annat sätt. Vi stoppade taxi efter taxi och tappade stinget igen och letade upp ett hotell där vi tänkte checka in för att få bada i en pool istället. Men inte ens det kändes bra, och tack och lov träffade vi en man som fixade en bil som skulle köra oss. 7 mil var det och det skulle han köra på två timmar i en tät trafik, den sista båten över till ön gick kl 15:00 och skulle vi missa den så skulle vi bli fast i en tråkig liten stad. Vi lyckades i alla fall men när vi väl var framme så spelade det ingen roll för vi tog ändå en speedboat istället för sista färjan. Och inte nog med allt detta så började det spöregna när vi satt i båten ute på det stormiga havet, vi kunde inte annat än skratta. Dyngsura men äntligen på den efterlängtade ön Koh Samet försökte vi snabbt som möjligt hitta någonstans att bo för att Wille skulle få bada. Men det var faktiskt inte det lättaste, det var stekande sol och vi gick från hotell till hotell men det mesta var fullbokat eller verkligen i överpris. Det var drottningens födelsedag och alltså en helgdag i Thailand, det betydde tydligen att alla ville bo på Koh Samet den kvällen. Vi hittade en bungalow nära stranden som var ganska dyr men då fick den vara värd det, en fin inredd liten stuga med en stor altan där man kunde sitta och se havet. Wilmer fick äntligen bada! På kvällen gick vi längst stranden för att kika, åt mat vid upplysta små bord som var utställda på mattor på stranden. Wilmer låg och tittade på månen och hjälpte personalen att sopa bort sand från mattorna. Vi somnade 20:00 alla tre, helt utslagna efter en dag av kaos. Våran fina dyra stuga kunde inte ens bjuda på skön sömn, vid 23 tiden vaknade vi av raketer och ett jävla dunka dunka så hela hyddan vibrerade. Drottningen skulle tydligen firas med dunder och brak och inte ens öronproppar kunde hjälpa. Wilmer sov dock som en stock men vi fick ligga vakna hela natten. När vi äntligen vaknade dagen efter fick vi en helt underbar dag på stranden, vi badade i havet och lekte på stranden. Åt massa små bananer och grapefrukt för några kronor och låg och hade det riktigt bra, Wille dök under vattnet och simmade som en fisk, gjorde bakåt volter och framåt volter. Vi hyrde en stor badring som vi flöt runt på i vågorna. Den dagen bytte vi stuga till en lite mindre men på samma strand, vi vilade en kort stund i sängen innan vi gick ut på kvällen. Då gick vi lite längre bort på stranden och satte oss på en annan restaurang, det var låga bord och madrasser som man satt på. Ljuslyktor vid borden och facklor i sanden, liveband som spelade och havet alldeles intill. Wilmer träffade några thaitjejer som satt vid bordet bredvid, dom knäppte kort på honom och lekte lite. Här är dom helt underbara, bjuder honom på allt möjligt och pussas och kramas hela tiden, tycker att han är jättefin och pratar massor med honom. Wille tycker att det är underbart med så mycket uppmärksamhet och blir likadan tillbaka, bjuder gärna på sina kex eller hjälper andra barn. Det var en jättehäftig eldshow den kvällen och ni kan ju gissa vem som blev imponerad, om några år så flyttar han dit och uppträder på kvällarna så då är alla bjudna. Det var det häftigaste, fränaste, coolaste, bästa, roligaste han sett någonsin i hela livet. Det var nio killar i olika åldrar som hade långa pinnar med eld på båda sidor som dom kastade runt i luften och fångade, sedan sprutade dom eld ur munnen som riktiga drakar. Dom hade bollar som brann som dom snurrade runt sedan hoppade dom upp på varandra så det blev en stor eldpyramid. Senare på kvällen gick vi hem och la oss i vår mysiga stuga, och efter att ha blivit lurade på allt från popcorn, båtresor, inträde, bilresor, boende ja ALLT, så kände vi att där Lollo finns där finns tryggheten. Och så blev det back to Pattaya och den härliga poolen där Wille hittade tre tjejer som blev störtförtjusta i honom. Vi har bytt hotell och bor nu mycket bättre och närmare poolen. Här stannar vi till Wille har haft sitt poolparty då han fyller 4år den 29e Oktober.